A multitasking mítosza

A multitasking mítosza – Hogyan találd meg a megfelelő szakembert vállalkozóként?

Vállalkozóként van valami, amiben nagyon jó vagy – erre építed a céged. Egy ideig működik ez az “egyszemélyes hadsereg”, de egy ponton túl jönnek azok a feladatok és kérdések, amiket nem tudsz megoldani, és szükséged van segítségre.

De kit és mivel bízz meg? Hol kezdj neki a keresésnek? Hogyan kerüld el a tipikus hibákat?

Nem egyszerű ma Magyarországon megbízható alvállalkozót találni

Mielőtt ezekre válaszolok, nézzünk rá nagyon röviden a szolgáltatói piacra. Nem azért nehéz megtalálni a megfelelő embert, mert kicsi a piac. Éppen ellenkezőleg: óriási a kínálat és hatalmas a verseny. Szakterülettől függően egy-egy kereső posztra akár több száz jelentkezés is érkezhet.

De egyáltalán honnan tudod vállalkozóként, hogy kit kell keresned? Meddig terjed egy virtuális asszisztens, egy grafikus vagy egy marketinges feladatköre? Tényleg van olyan, aki mindenhez ért? Mivel jársz jobban: ha több embernek adsz ki részfeladatokat, vagy olyat keresel, aki “mindent is” bevállal?

A multitasking mítosza

A szolgáltatói piacon rengetegen hirdetik magukat úgy, hogy “mindent is” vállalnak: weboldalt készítenek, kezelik a hirdetéseidet, posztolnak a Facebookodra, válaszolnak az ügyfeleidnek.

Ez elsőre csábító lehet, főleg, ha szűk a kereted és gyors megoldást keresel. Csakhogy: egyvalaki nem tud mindenhez szakértői szinten érteni. Márpedig Te a legjobbat akarod a cégednek, nem félmegoldásokat.

Ahogy nem várod el az autószerelődtől, hogy kicserélje a tetőt a házadon, úgy nem várhatod el a virtuális asszisztensedtől sem, hogy komplett marketingstratégiát építsen. Akkor sem, ha ő azt mondja, hogy megcsinálja…

És itt kezdődnek az igazán nagy károk. Egy rosszul kezelt hirdetés nemcsak pénzkidobás, hanem elviheti a teljes marketingbüdzsédet. Egy hiányos szerződés súlyos jogi következményekkel járhat. Egy amatőr weboldal pedig évekig visszavetheti a növekedésed. Ráadásul sokszor nem is látod rögtön a hiba forrását, hiszen Te “hozzáértőre” bíztad a munkát.

milyen területen szoktak a legtöbben kiszervezni?

Nézzük, milyen területekkel kezdi a legtöbb kis- és középvállalkozó a kiszervezést és mire érdemes nagyon odafigyelni:

Általában már a vállalkozás indításakor van könyvelő, aki segít elindítani a céget. Ez viszonylag egyértelmű terület – de itt is hatalmas a szórás a díjakban és a minőségben, ezért nagyon oda kell figyelni! Jól mutatja ezt, hogy a könyvelőt kereső fórumokon gyakori, hogy kétségbeesett vállalkozók keresnek új könyvelőt, aki rendbe tudja tenni több év helytelenül könyvelt anyagát. Ez persze már többszörös áron történik – hogy elkerüljék a büntetéseket…

👉 Tipp:
Könyvelőt választva mindig kérdezd meg, milyen ügyfélkört szolgál ki. Más tapasztalat kell egy egyéni vállalkozáshoz, egy webshophoz vagy egy Kft.-hez. Mindig nézz utána a dolgoknak, legalább alapszinten értsd, miről beszél a könyvelő. Ne bízz vakon senkiben: a felelősség végső soron a Tiéd!

Talán itt a legnagyobb a káosz a szolgáltatói piacon. Sokan keresnek “marketingest”, aki stratégiát tervez, hirdetést készít és beállítja a Meta/Google Ads felületeken, szöveget ír, képet tervez és lehetőleg a hírlevél kampányokat is vezeti…

Csakhogy ez már legalább négy-öt külön szakirány:

  • stratégia & márkaépítés,
  • hirdetéskezelés
  • szövegírás
  • grafika
  • e-mail marketing és automatizációk.

Nem véletlenül működnek az ügynökségek: ott minden területre külön szakember van. Egyetlen ember nem tud ugyanolyan szinten lefedni mindent.

👉 Tipp: Kérj esettanulmányt vagy konkrét eredményt (pl. kampány számokat).

Itt is gyakran belefutni “mellékes” weboldalkészítőkbe. Egy egyszerű bemutatkozó oldalhoz ez még elég lehet – de ha a weboldalad az elsődleges értékesítési felületed, akkor nagyon nem mindegy a felépítés, a gombok elhelyezése, a gyorsaság, a mobiloptimalizáció, vagy éppen az automatizmusok.

👉 Tipp: Szerződéskötés előtt előtt nézd meg, hogy a szolgáltató milyen oldalakat készített eddig, és próbáld ki őket mobilon is. Ha lassú vagy nehézkes a használat, az rossz jel.

A szolgáltatói piacon ez az egyik leginkább “elnyomott” szakma. A Canva és ehhez hasonló szerkesztő programok elterjedésével ma már szinte mindenki vállal “grafikai” munkát. Csakhogy egy grafikus nemcsak szép képeket készít: ő tanul színtant, tipográfiát, arculattervezést, vizuális kommunikációt. Egy grafikus rendszerszinten gondolkodik, nem csak posztonként.

👉 Tipp: Egyezzetek meg próbamunkában (természetesen ezt is megfelelő díjazásért cserébe) és kérj néhány posztmintát.

Hasonló a helyzet, mint a grafikánál. Írni mindenki tud. Ez igaz, de nem mindenki tud olyan szöveget írni, ami elad, ami megragadja a figyelmet, vagy ami végigviszi az olvasót a teljes vásárlói úton. Egy profi szövegíró érti a célcsoport pszichológiáját, ismeri a különböző stílusokat (web, hirdetés, hírlevél, blog stb.), és mérhető eredményekben gondolkodik.

👉 Tipp: Kérj be referenciát, esetleg próbamunkát (díjazásért!).

hogyan válassz szolgáltatót?

Néhány kapaszkodó, ami segít elindulni:

  • Tudd pontosan, mit szeretnél. Ha te sem tudod megfogalmazni, mire van szükséged, a szolgáltató sem fog tudni jó ajánlatot adni. Ha ebben elakadtál, vedd fel velem a kapcsolatot!
  • Nézd a referenciákat. Egy jó bemutatkozó még nem garancia – de ha van mögötte mérhető eredmény, az sokkal többet mond.
  • Figyeld a kommunikációt. Egy jó szakember nem csak “eladja” magát, hanem érthetően elmagyarázza, hogyan dolgozik, és mire számíthatsz. 
  • Óvakodj a “mindent is” ígéretektől. Egyvalaki nem érthet mindenhez szakértői szinten. Inkább keresd azt, aki igazán ért egy területhez.

Ezek csak az alapok – ha szeretnél biztosra menni, töltsd le a kérdéslistámat: 25 kérdés, aminek segítségével kiválaszthatod a hozzád leginkább illő szolgáltatót

Hol találsz szakembereket?

Nem kell végeláthatatlanul fórumokat és Facebook-csoportokat böngészned. A vallalkozasodert.hu szolgáltatókeresőn ingyen adhatod fel a hirdetésed, sőt 10+ év HR tapasztalattal a hátam mögött segítek megfogalmazni, hogy kit is keresel valójában. A szolgáltatók menüpontban pedig böngészhetsz a szakemberek között. 

Add fel a hirdetésed ingyen, és találd meg a megfelelő szolgáltatót 1 perc alatt.

Scroll to Top