Mindenki virtuális asszisztens akar lenni
Ma már szinte mindenki otthonról akar dolgozni. Napi 3-4 poszt jön szembe velem különböző platformokon, amikben különösebb szakmai háttér nélkül hirdeti magát a posztoló és ajánlkozik virtuális asszisztensnek. Egyre gyakoribb, hogy ezt a szerepet mindenre és bárkire használják.
Ki a virtuális asszisztens – és ki NEM az?
Kezdem az utóbbival: a virtuális asszisztens nem csodafegyver, nem jolly joker. Nem feladata – és nem is várható el tőle –, hogy mindenhez értsen. Ennek ellenére sok hirdetésben, ahol virtuális asszisztenst keresnek, valójában grafikust, social media managert, webfejlesztőt vagy szövegírót szeretnének.
Az ok gyakran egyszerű – a saját ügyfeleimnél sokszor ezt tapasztaltam az elmúlt években: a megbízók nincsenek tisztában azzal, melyik feladatkör kihez tartozik. És amikor meglátnak egy hirdetést, hogy valaki „mindent is megold”, kényelmesebbnek tűnik csak egy emberrel egyeztetni, aki termékfeltöltéstől a designon át az ügyfélszolgálatig mindent vállal.
Csakhogy a szakértelem nem azzal kezdődik, hogy „megoldjuk”, hanem azzal, hogyan oldjuk meg.

A szakértelem ott kezdődik, ahol a részletek
Egy Facebook-hirdetést be lehet állítani pár kattintással. Egy Canva-képet bárki összerakhat. Egy sablon weboldalt is könnyű összekattintgatni. De ez még nem szakértelem.
- Úgy van beállítva a hirdetés, hogy megtérüljön?
- Van mögötte stratégia, statisztika, rendszeres optimalizálás?
- A kép, amit használunk, brand azonos?
- A weboldal reszponzív és SEO-barát?
- A szöveg valóban a célcsoportot szólítja meg?
Ezek olyan szakmai kérdések, amikre nem a VA-nak kell tudnia a választ, hanem az adott terület szakértőjének: marketingesnek, szövegírónak, fejlesztőnek stb.
De akkor mit csinál a virtuális asszisztens?
Egy jó VA pontosan tudja, hol vannak a határai. Szervezett, proaktív, és felkészülten támogatja az ügyfeleit adminisztratív és operatív folyamatokban.
Sokan specializálódnak: van, aki webshop-asszisztenciában erős, más pénzügyi folyamatokat segít (például könyvelési anyagokat készít elő, de nem könyvel).
Ez teljesen rendben van. A probléma ott kezdődik, amikor:
- az egyik oldal elvárja, hogy a VA legyen egyszerre asszisztens, marketinges, könyvelő, stratéga és webes – mindezt három-négyezer forintos órabérért.
- a másik oldal pedig így hirdeti magát és elvállalja a feladatokat.
Ez nemcsak irreális, de káros is minden résztvevőnek és indulatokat szül. A fórumokon rendszeresen fellángolnak a viták: sokan lenézik a virtuális asszisztenseket, dühösek rájuk: „elveszik a munkát a szakemberek elől”.
De itt fontos meghúzni a határokat!
Egy profi virtuális asszisztens nem fog 2000 Ft-os óradíjon dolgozni, és nem fogja eljátszani a marketinggurut. Ehelyett megbízható, precíz és kiválóan működik együtt más szakemberekkel, rendszert, szervezettséget épít, adminisztratív támogatást ad.
Aki 2000 Ft-ért mindent is vállal, az nem virtuális asszisztens, hanem kókler.
Bővebb, letölthető virtuális asszisztens feladatlistát találsz ide kattintva!
Mit tehetünk?
Első lépésként mindkét oldalon a tiszta kommunikáció a kulcs.
- Megbízóknak: pontosan meg kell határozniuk, milyen feladatokra keresnek embert. Ha valaki “mindent is” elvállal, azt érdemes fenntartásokkal kezelni.
- VA-knak: nem szabad olyan munkát bevállalni, ami nem a saját szakterületük, csak azért, hogy megnyerjenek egy megbízást.
A virtuális asszisztencia értékes és fontos szakma – ha helyén kezeljük. Ahogy nem várjuk el egy grafikustól, hogy könyveljen, úgy ne várjunk el egy VA-tól sem teljes digitális stratégiát.
A kulcs: határok meghúzása, tiszta kommunikáció, és szakértői együttműködés.
Ha szeretnél még több szakmai anyagot a témában, iratkozz fel a hírlevelemre.
Ha éppen alvállalkozót keresel, kattints ide.
Ha pedig a szolgáltatásaidat hirdetnéd, regisztrálj ingyen – mindössze egy perc az egész.