Hogyan írj ütős bemutatkozást, ha megbízásra jelentkezel?
Az online szolgáltatói piac telített. Ha egy megbízásra többen is jelentkeznek – márpedig ez gyakori –, akkor nem feltétlenül a legtapasztaltabbat választják, hanem azt, akivel könnyű együtt dolgozni és aki érezhetően megértette a feladatot. Egy jól megírt, személyre szabott bemutatkozás aranyat ér. Nézzük, hogyan csináld jól, és mik a leggyakoribb hibák, amiket mindenképp kerülj el!
Legyen egyedi a bemutatkozásod!
Ez a leggyakoribb hiba: ha valaki ugyanazt a sablont küldi el 10 teljesen különböző megbízásra. A megbízó érzi, hogy ez egy tömeglevél. Nincs benne energia, nincs benne érdeklődés – csak „elküldöm, hátha”.
Rossz példa:
„Kedves Megrendelő! Több éves tapasztalattal vállalok adminisztratív, marketing és grafikai feladatokat. Gyors és precíz vagyok. Várom a megkeresést!”
Ez akárkinek szólhat, nincs benne konkrétum.
Jó példa:
„Kedves XY! Örömmel láttam, hogy blogcikkek írására keresel segítséget. Szövegíróként több egészségügyi témájú cikket készítettem már (pl. vitaminokról, életmódváltásról), így a témakör nem ismeretlen számomra. A te briefed alapján szívesen vállalok heti 2 cikket, a SEO-t is figyelembe véve. Mellékelek 2 írásmintát is, hasonló stílusban.”
Ez konkrét, célzott, és a megbízó látja: figyelmesen olvastad el a kiírást, van tapasztalatod, referenciáid.
Nézz utána a cégnek – és írj az ő hangnemükben!
A megbízók többsége nemcsak jó szakembert, hanem hasonlóan gondolkodó partnert keres. Ha te „egy nyelvet beszélsz” vele, könnyebb lesz az együttműködés. Nézd meg a cég weboldalát, Instagramját, hangulatát – és igazodj hozzá, persze csak ha valóban érzed (vagy hallod? 🙂 ) is a közös hangot.
Rossz példa (hivatalos stílus, laza brandhez):
„Tisztelt Cím! Referenciáimat a mellékletben találja. Amennyiben megfelelek a kiválasztási szempontoknak, kérem, szíveskedjenek visszajelezni.”
Ez egy fiatalos, kreatív márkánál biztosan nem fog betalálni.
Jó példa (stílushoz illő hangnem):
„Szia! A zöld, fenntartható termékeitek már korábban is szimpatikusak voltak nekem. Most, hogy látom, keresitek az új social media menedzsert, szeretnék jelentkezni. 3 éve kezelem zöld/szemléletformáló márkák Instagramját. A ti értékrendetekkel teljesen azonosulni tudok.”
Ez nemcsak tartalmilag, hanem hangvételben is passzol.
Mutasd meg a kötődésed – miért érdekel pont ez a projekt?
A személyes motiváció, a szakmai érdeklődés vagy valamilyen kötődés kiemelése különösen fontos lehet, főleg ha a megbízó hosszabb távra keres partnert.
Rossz példa:
„Szívesen vállalom a feladatot, bármilyen témában tudok írni.”
Ez nem meggyőző, sőt: azt sugallja, hogy nincs semmilyen valódi érdeklődésed.
Jó példa:
„Mivel magam is kisgyerekes anyuka vagyok, a babahordozás témája különösen közel áll hozzám – ráadásul hordozási tanácsadóként már több anyukás közösségben is írtam edukáló posztokat. Ezért örömmel jelentkezem a cikkírási feladatra.”
Ez valódi kötődés, és egyben szakmai hitelesség is.
Tartsd be, amit kérnek – formai igények, részletek
A megbízók egy része direkt tesztel azzal, hogy beleírja a posztba: „Írd bele a tárgymezőbe, hogy ‘Pályázat 2025’” vagy „Csak az emailes jelentkezéseket tudjuk figyelembe venni.” Ha ezt figyelmen kívül hagyod, az olyan, mintha azt mondanád: „Nem tudok figyelmesen olvasni.”
Rossz példa:
Jelentkezel kommentben vagy Messengeren, pedig e-mailt kértek. Nem küldesz árat, hiába kérik konkrétan.
Jó példa:
Emailben jelentkezel, a tárgyban ott van a kért szó. Mellékeled a portfóliót, írsz árakat („A szövegírás ára 8.000–12.000 Ft/cikk, a terjedelemtől és kutatás mértékétől függően”), és válaszolsz a konkrét kérdésekre.
Ez már önmagában pozitív benyomást kelt.
Gyakori hibák, amiket kerülj el:
- Túl hosszú, önéletrajz jellegű levél – A megbízó nem az élettörténetedet akarja olvasni, hanem azt, hogy ez a projekt miért érdekel, és te mit tudsz hozzáadni.
- Általános fogalmak, konkrétumok nélkül – A „precíz, megbízható, kreatív” szavak semmit sem érnek példák nélkül.
- Hiányzó ár vagy elérhetőség – Ha nem írsz konkrét ajánlatot vagy nem derül ki, mikor vagy elérhető, nehezíted a döntést.
- „Majd megnézik a profilomat” hozzáállás – Ne várd, hogy utánad kutassanak. Küldj linket, mellékletet, minden szükséges infót egy helyre.
Szóval, mitől ütős egy bemutatkozás?
- Személyre szabott – látni, hogy nem sablon
- Konkrét – példákat, eredményeket, tapasztalatokat írsz
- Stílusban illeszkedik – nem idegen a márka hangnemétől
- Figyelmes – követed az instrukciókat
- Emberi – van benne motiváció, kötődés, érdeklődés
A jó bemutatkozás nem hosszú – hanem találó. Az online szolgáltatások piacán nemcsak az számít, mit tudsz, hanem hogy azt hogyan kommunikálod. Ha ezt megtanulod jól csinálni, akkor könnyebben kapsz megbízásokat, és profibbnak is látszol.
Ha pedig még nem regisztráltál, akkor várlak itt a vallalkozasodert.hu Szolgáltatókeresőn, ahol ingyenesen hirdetheted a szolgáltatásaidat!